Logo PAŻP
PAŻP
A A A      
 
English version Kontakt    
zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka

Logo CEF
Film o PAŻP
Film o Podziale Polskiej Przestrzeni Powietrznej
GNSS
Promocja zawodu KRL
Lataj z głową
lloyd_logo

Najnowsze Informacje

2011.12.09, 08:48

Lotnicze śniadanie – Niewykorzystany potencjał polskich lotnisk

zdj

W trakcie drugiego Aviation Breakfast zorganizowanego przez PWC Polska i portal PRTL.pl prezes PAŻP Krzysztof Banaszek przedstawił aktualne dane statystyczne dotyczące liczby operacji lotniczych wykonanych przez jedenaście miesięcy bieżącego roku (do końca listopada 2011) na tle lat poprzednich 2007-2010.

W swoim wystąpieniu Prezes PAŻP zwrócił uwagę zebranych na statystyki operacji lotniczych obsłużonych na polskich lotniskach. Z przedstawionej analizy wynika, że nawet uwzględniając łącznie: liczbę dolotów i odlotów z polskich lotnisk w ruchu międzynarodowym, liczbę operacji w ruchu krajowym a także obciążenie lotnisk regionalnych operacjami szkolnymi lotnictwa ogólnego GA wciąż pozostaje niewykorzystany znaczny potencjał polskich lotnisk.

Prezes PAŻP przedstawił również skutki wdrożenia w Polsce Rozporządzenia 1794/2006, będącego elementem pakietu legislacyjnego SES, które spowodowało znaczy wzrost opłat za operacji startu i lądowania w wyniku ograniczenia wcześniej stosowanego subsydiowania tej części kosztów żeglugi powietrznej z operacji trasowych.

W czasie dyskusji Prezes wskazał, że polskie lotniska mogłyby obsłużyć kilka razy więcej operacji lotniczych w ciągu doby, biorąc pod uwagę obecne wyposażenie polskich lotnisk w infrastrukturę żeglugi powietrznej oraz godziny pracy służb lotniskowych i służb żeglugi powietrznej, a także szacowaną przepustowość tych lotnisk.

Szacowana przepustowość polskich lotnisk wynosi obecnie - w zależności od lotniska od ok. kilku do ponad dwudziestu operacji na godzinę. Największa jest oczywiście przepustowość stołecznego lotniska, jest to ok. 40 na godzinę. W wyniku realizowanych obecnie inwestycji (w szczególności drogi kołowania) przepustowość głównych polskich lotnisk regionalnych wzrośnie jeszcze bardziej.

W dyskusji podkreślono, że zdarzają się na polskich lotniskach godziny w których nie jest wykonywana żadna operacja lotnicza a dość często mamy sytuację, kiedy przez kilka godzin wykonywanych jest 2-3 operacje lotnicze na godzinę, przy operacyjnych możliwościach lotniska wynoszących nawet kilkanaście operacji na godzinę.

Efektywne wykorzystanie wszystkich polskich lotnisk regionalnych jest szczególnie ważne z uwagi na fakt, że zgodnie z Rozporządzeniem WE 1794/2006, wysokość opłaty za obsługę tzw. nawigacji do startu i lądowania (nawigacji terminalowej – TNC) jest tym niższa im większa jest liczba wykonywanych na lotniskach operacji na którą rozkładają się koszty utrzymania infrastruktury.

W II Aviation Breakfast uczestniczyli m.in.; poseł na Sejm RP Krzysztof Tchórzewski - wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury, Krzysztof Kapis - Dyrektor Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Transportu, Zbigniew Mączka -wiceprezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Krzysztof Banaszek - Prezes PAŻP, Michał Marzec - Dyrektor Naczelny PPL, Mariusz Dąbrowski - Prezes Zarządu Eurolot, przedstawiciele Portów Lotniczych, Związku Regionalnych Portów Lotniczych. linii lotniczych, firm z branży.

Zachęcamy do lektury
Prezentacja Prezesa PAŻP, Krzysztofa Banaszka, nt. Komunikacji Regionalnej

http://www.prtl.pl/rynek_lotniczy_artykuly,6197,1




powrót